De opbouw van enquête research
In veel gevallen zal het voorkomen dat je als onderdeel van je stage of afstudeeropdracht een enquêteonderzoek zal gaan uitvoeren. Mogelijk is je enquête een vervolg op een kwalitatief onderzoek. Een doordachte opbouw en uitvoering van je enquêteresearch is van belang om op basis van je onderzoeksresultaten valide conclusies te kunnen trekken. De volgende onderdelen behoren tot de opbouw van je onderzoek.
Bepalen van doel en enquêtevragen
Om doelgerichte vragen te kunnen opnemen in je enquête, dien je duidelijk in kaart te krijgen wat het doel is van je onderzoek en welke problemen hierbij centraal staan. Logischerwijs begin je je opzet dan ook met een doelstelling, het liefst SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden). Hierop volgt de probleemstelling, waarin je een korte samenvatting (één zin) geeft van het te onderzoeken vraagstuk. Hierna ga je vanuit het vraagstuk verschillende problemen formuleren die ten grondslag liggen aan het vraagstuk.
Bepalen van onderzoekspopulatie / aantal respondenten
Van belang is om duidelijk vast te stellen wie de doelgroep is van je onderzoek (ofwel onderzoekspopulatie). In veel gevallen zul je merken dat je onderzoeksdoelgroep te groot is om volledig te onderzoeken. Als dit het geval is, is het van belang dat je bepaalt wie de personen zijn binnen de doelgroep die je gaat interviewen, en hoe groot deze groep is. Deze groep noemt men ook wel de steekproef. Hierbij dient rekening gehouden te worden met eventuele subgroepen, ofwel strata, binnen de onderzoekspopulatie. Deze moeten namelijk allemaal in de zelfde verhouding vertegenwoordigd worden binnen een bepaalde steekproef.
Bij het bepalen van de grootte van je steekproef speelt de representativiteit een belangrijke rol. De volgende factoren hebben invloed op het bepalen van je steekproefgrootte:
Op internet zijn verschillende steekproefcalculators te vinden waarmee je met behulp van deze gegevens eenvoudig je steekproef kunt bepalen. Een voorbeeld hiervan is de steekproefcalculator.
Enquêtevorm
Nu je gekozen hebt om onderzoek te doen middels enquêtering, dien je nog een keuze te maken welke enquêtevorm je gaat gebruiken. De volgende enquêtevormen zijn de meest voorkomende:
Bij het verzenden of afnemen van de enquêtes dient er rekening gehouden te worden met het aantal respondenten dat daadwerkelijk de enquête invult. Er zullen namelijk altijd personen zijn die weigeren mee te werken aan het onderzoek. Zorg er dus voor dat je voldoende respondenten benadert zodat je onderzoek representatief is.
Opstellen van de vragenlijst
Nadat je de opzet van je enquêteonderzoek bepaald hebt, is het zaak om een adequate vragenlijst op te stellen. Over het algemeen zijn enquêtevragen onder te verdelen in drie typen, namelijk open vragen, gesloten vragen en half open vragen. Open vragen gebruik je wanneer je op zoek bent naar uitgebreidere informatie, motieven of wanneer je geen duidelijke antwoordcategorieën kunt afbakenen. Gesloten vragen gebruik je indien de antwoordcategorieën duidelijk vastliggen. Dit type vragen is gemakkelijker om te verwerken in je onderzoek, maar brengt wel het risico met zich mee dat relevante informatie van respondenten achterwege wordt gelaten. Een half open vraag is een gesloten vraag waarbij je binnen de antwoordcategorieën de mogelijkheid biedt om een afwijkend antwoord te geven.
Een aantal regels is van belang bij het opstellen van een goede vraag:
Al met al is het aan te raden om de enquête te beginnen met een inleiding waarin je uitlegt waarom de enquête wordt afgenomen. Mogelijke onderwerpen die hierin voorkomen zijn: voorstellen van jezelf en de opdrachtgever, het doel van het onderzoek, de duur van de enquête, een dankwoord en de waarborging van de anonimiteit van de respondent.
Voor een onderzoeker gelden op het gebied van anonimiteit de volgende wetten:
Zorg tot slot voor een overzichtelijke en professionele lay-out van je enquête.
Programma’s
Programma’s die je kunnen helpen bij het maken, versturen en verwerken van je enquête zijn:
Het onderzoeksverslag
Een nette uitwerking van je onderzoek en onderzoeksresultaten is van groot belang. Zorg hierbij dat op zijn minst de volgende onderwerpen aan bod komen: inleiding, doelstelling, probleemstelling, verantwoording van de onderzoeksmethode, onderzoeksresultaten, conclusies uit onderzoek en eventueel een advies. Het gebruik van overzichtelijke tabellen en figuren wordt vaak gewaardeerd door de opdrachtgever.