LinkedIn wordt tegenwoordig beschouwd als één van de belangrijkste social mediaplatforms op zakelijk gebied. Het fungeert als het ware als een modern visitekaartje, waar jouw cv en motivatie ook aan toegevoegd zijn. Mensen zijn in de loop der tijd steeds meer online verbonden aan elkaar, zo ook bedrijven. Grenzen worden hierbij vervaagd en het verwezenlijken van jouw droomcarrière wordt zo iets eenvoudiger. Het hebben van een LinkedInprofiel is al een stap in de goede richting, maar met alleen het hebben van een LinkedInprofiel is echter niet genoeg. Wil jij dat jouw profiel ijzersterk is en je interessante mensen aantrekt volg dan onderstaande tips.
Het klinkt heel simpel, maar veel mensen vinden dit al snel te veel werk en willen hier niet zoveel moeite voor doen. Echter word je beloond wanneer je er wel tijd instopt. Hoe persoonlijker/accurater je LinkedInprofiel is, des te eerder je opvalt. Bovendien word je zo sneller serieus genomen in het beroepenveld. Gelukkig helpt LinkedIn je aan een reminder, zodra je je eigen profiel bezoekt (in de vorm van vragen, deze staan boven je profielfoto).
Deze valt het eerste op samen met je profielfoto, mensen gaan hier het eerst op af. Profileer je zelf in korte en duidelijke taal. Ben je opzoek naar een (afstudeer/stage)plaats of een (starters)functie? Geef dit als eerste aan in de headline. Voorbeeld: Proactieve CE’er op zoek naar uitdagende afstudeeropdracht marketing (strategisch marketingplan).
Mensen in dezelfde vakgebied hebben veel aan elkaar. Je zou je vast afvragen waarom dat zo is, want ze hebben waarschijnlijk kennis over dezelfde gebieden. Hier schuilt inderdaad een kern van waarheid in, maar ieder individu is uniek en heeft dus ook een unieke gedachtegang. Mensen in dezelfde vakgebieden hoeven dus niet altijd dezelfde visie te delen, sterker nog ze kunnen elkaar aanvullen met informatie die de één wel weet en de ander weer niet. Je kunt in groepen niet alleen van elkaar leren, maar ook is de kans groot dat je opgemerkt wordt door toekomstige interessante opdrachtgevers of mensen die jou hiermee in contact kunnen brengen.
Aanbevelingen op LinkedIn kun je eigenlijk als referenties beschouwen. Het spreekt dan ook voor zich, hoe meer (positieve)referenties je hebt, des te geschikter mensen je dan achten en hoe meer je in het achterhoofd door ze wordt gehouden. (Cialdini, 2009) Deze referenties kunnen door docenten of stagebegeleiders verzorgd worden.
Als je wilt dat je voor iedereen goed zichtbaar bent, moet je ervoor zorgen dat jouw instellingen er zo naar toe zijn ingesteld. Je profiel staat wel open en bloot, dat betekent dat mensen die je liever niet hebt dat ze je pagina bezoeken, de pagina toch kunnen bezoeken. Het grootste voordeel dat je hier juist wel uit kunt halen is dat potentiële opdrachtgevers via 1e of 2e graads netwerken ook bij jouw profiel uit kunnen komen.
Vergeet naast je klasgenoten, vrienden en collega’s, niet je docenten en (ex)leidinggevenden uit te nodigen. Wat wellicht ook interessant kan zijn is mensen uit te nodigen, waar je interessante gesprekken mee hebt gevoerd tijdens bijeenkomsten, let op verjaardagen zijn ook bijeenkomsten. Weet jij bijvoorbeeld toevallig dat je oom heel goed bevriend is met iemand die een interessante functie heeft in een bedrijf die jou mogelijk ook iets te bieden heeft, zorg ervoor dat je oom je introduceert bij diegene en zo kan je hem of haar weer toevoegen om jouw netwerk op LinkedIn uit te breiden.