Het is zover, je gaat solliciteren voor een stage, afstudeeropdracht of een startersbaan. Er is echter één maar: hoe ga je ooit opvallen tussen de honderden sollicitaties die op het bureau van een werkgever terecht komen? Lees snel deze redenen waarom een profielwebsite een goed hulpmiddel is!
Via een eigen platform kun je jezelf beter en persoonlijker presenteren naar de arbeidsmarkt toe. Doordat je niet alleen kiest voor het standaard LinkedIn account, maar ook nog een eigen website gelanceerd hebt, val je meteen op en onderscheid je jezelf van de concurrentie. Onderzoek wijst immers uit dat werkgevers steeds meer sollicitaties binnenkrijgen en steeds minder tijd per kandidaat besteden. Eruit springen is dus een must!
Een eigen profielwebsite kan er ook nog eens voor zorgen dat derden je sneller op het spoor komen. Veel recruiters en bedrijven zoeken tegenwoordig via het internet en social media naar hun toekomstige werknemers. Een eigen website valt daarin natuurlijk meer op dan één op de 4,5 miljoen LinkedIn accounts in Nederland.
Daarbij zit je bij het ontwerpen van een eigen profielwebsite niet vast aan bepaalde regels waarbinnen je jezelf moet presenteren. Met je persoonlijke website kun je het zo origineel mogelijk maken door allerlei portfolio’s en eigen blogberichten toe te voegen, die laten zien dat je bekwaam bent in je eigen vakgebied. Daarnaast is het mogelijk om je cv alsnog toe te voegen en kun je verwijzen naar je social media, zodat je nog beter vindbaar bent en een zo duidelijk mogelijk beeld geeft van je profiel.
Tot slot laat je aan de arbeidsmarkt zien dat je ervaring hebt met de digitale wereld. Dit is tegenwoordig vaak een pré voor bedrijven, aangezien er steeds meer gedigitaliseerd wordt en veel bedrijven nog niet goed weten hoe ze op de digitalisering in moeten spelen. Iemand die kennis heeft van het internet en ervaring heeft met zichzelf profileren via de online weg, is dan zeker waardevol voor een bedrijf.