Werkgevers ‘swipen’ door stapels cv’s heen alsof het Tinder is

Komt jouw cv op de stapel ‘liked’ of ‘nope’ terecht?

 

Tinder

Hoewel mensen vaak veel tijd spenderen aan het verzorgen van hun cv, toont onderzoek van The Independent (2015) aan dat werkgevers het cv van een potentiële werknemer gemiddeld 8,8 seconden bekijken alvorens ze deze op één van de twee stapels gooien. Daarom wordt het proces van cv’s beoordelen ook wel vergeleken met de dating-app Tinder, waarbij je kan aangeven of je iemand wel of niet leuk vindt door diegene naar rechts of links te ‘swipen’.

 

Aantal reacties

Werkgevers krijgen tegenwoordig veel meer reacties per vacature, terwijl zij steeds minder tijd hebben. Daardoor wordt er gemiddeld minder tijd per cv besteed.  Uit onderzoek van de National Citizen Service onder 500 werkgevers bleek dat het gemiddelde aantal reacties per startersbaan van 46 in 2012 is verdubbeld naar 93 in 2015. Één op de tien grotere bedrijven (met meer dan 250 medewerkers) krijgt zelfs meer dan 400 reacties op startersbaanvacatures.

 

Extracurriculaire activiteiten

Hoe kan jouw cv er in die luttele seconden dan bovenuit springen?
In tegenstelling tot een simpelweg een lijst met goede examenresultaten op je cv te zetten, vergroten extracurriculaire activiteiten, interesses en aanvullende cursussen juist de kans dat je in de volgende ronde van de sollicitatieprocedure terecht komt.

 

Wil je weten hoe je een goed cv of een goede motivatiebrief schrijft?
Neem dan eens een kijkje op www.stagemax.nl!

Toon resultaten