Tijdens je opleiding communicatie heb je veel geleerd over welke communicatiemiddelen er zijn en hoe je deze het beste in kunt zetten. Je hebt wel eens een communicatieplan geschreven met een aantal medestudenten en ook van social media weet je veel af. Je kent een aantal communicatiemodellen en je weet hoe je communicatie strategisch kunt inzetten. En dan komt het moment dat je al deze kennis in praktijk mag gaan brengen.
We helpen je op weg met enkele voorbeelden van stageopdracht die je kunt oppakken als communicatiestudent. Op deze manier kun je het beste op zoek naar een stageopdracht die het beste bij jou past. Communicatie is namelijk een divers vakgebied.
Een stage op het gebied van interne communicatie raakt alles wat met de ‘binnenkant’ van een onderneming te maken heeft. Interne communicatie is van groot belang voor organisaties om draagvlak te creëren voor haar kernwaarden en doelstellingen. In de praktijk ben je bezig met het schrijven van nieuwsbrieven, het bijhouden van het intranet, maar ook met communiceren over belangrijke verandertrajecten of strategische koerswijzigingen.
De externe communicatie van een onderneming heeft betrekking op alle communicatie met de buitenwereld. Ondanks dat de scheiding tussen interne en externe communicatie vager wordt, zijn dit in de meeste bedrijven (nog) wel aparte afdelingen. Social media en marketingcommunicatie zijn vaak onderdelen van externe communicatie. Tijdens een afstudeerstage kun je je bezig houden met een onderzoek naar een communicatievraagstuk of een communicatieplan schrijven. Webteksten en promotiemateriaal schrijven wordt vaak gedaan op een afdeling externe communicatie.
Voor sommige bedrijven is social media nog geheel onbekend terrein en veel bedrijven weten niet goed wat ze ermee moeten. Alle platformen waar gebruikers kunnen bijdragen aan de content of commentaar kunnen geven, vallen onder social media. Bekende platformen zijn Facebook, Twitter, LinkedIn, maar ook blogs, wiki's en online kennisnetwerken vallen onder social media. Veel bedrijven weten niet hoe ze social media strategisch kunnen inzetten zodat het de bedrijfsvoering ondersteunt en versterkt. Het opzetten en uitvoeren van een social media strategie is dan ook een mooie communicatie afstudeerstage.
PR is de afkorting voor ‘public relations’. Het draait hierbij om het op peil houden van de informatie vanuit de organisatie naar haar doelgroepen. De doelgroep van een organisatie kan hierbij breed worden bekeken. Het hoeft dus niet alleen om klanten of potentiële klanten te gaan. Op een pr-afdeling wordt informatie vaak op een aantrekkelijke manier verpakt, om deze vervolgens naar het publiek te sturen. Denk dan aan een persbericht, een nieuwsbrief of een informatiefolder. Ook het onderhouden van persrelaties is een taak van een pr-afdeling. De PR wordt door sommige bedrijven intern georganiseerd, terwijl anderen hiervoor een extern bureau inschakelen. Jij als student kunt er dus voor kiezen diverse pr-stages te lopen.
Marketingcommunicatie is die tak van communicatie die zich specifiek richt op klanten en prospects (potentiële klanten). Je gaat de boodschap over je product zó vertalen dat deze precies aansluit bij de doelgroep. Je bouwt een propositie en kiest kanalen voor de vespreiding van je verhaal naar je doelgroep. Marketingcommunicatie heeft veel raakvlakken met marketing en het is voor jou als stagiair marketingcommunicatie ook belangrijk om je plannen met diverse afdelingen af te stemmen.
Niet alle bedrijven doen alles op communicatievakgebied zelf. Ze kunnen hiervoor ook een communicatiedienstverlener inhuren. Als student kun je ook stage lopen bij een communicatiebureau. Je gaat hierbij met diverse projecten voor allerlei opdrachtgevers aan de slag.
Bekijk hier wat veelvoorkomende stages en afstudeeropdrachten zijn. Het gaat slechts om voorbeelden. Dit houdt in dat je uiteraard ook voor andere opdrachten mag kiezen die niet op de lijst staan.
- Opzetten / verbeteren interne communicatie
- Opzetten / verbeteren externe communicatie
- Opzetten communicatieplan
- Corporate communicatieprojecten
- Crisiscommunicatieprojecten
- Oplossen communicatievraagstuk
- Onderzoek belevingscommunicatie, imago of naamsbekendheid
- Evenement of beursdeelname voorbereiden en realiseren