5 tips voor een goede planning

Ze zeggen niet voor niets ‘een goed begin is het halve werk’. Zo kan een goede planning je veel voordeel opleveren en stress besparen. Het is echter belangrijk om je vervolgens ook daadwerkelijk aan die planning te houden. Hieronder lees je 5 tips die je helpen om je aan een planning te houden. 

 

Wees realistisch

Het is belangrijk dat je niet te veel werkzaamheden op één dag probeert te plannen. Als je dit toch doet, loop je al snel een achterstand op en verlies je de motivatie om je daadwerkelijk aan je planning te blijven houden. Verdeel de projecten dus over voldoende tijd. 

 

Stel prioriteiten

Het klinkt heel logisch, maar zet toch op een rijtje wat de deadlines van je werkstukken zijn. Zorg er vervolgens voor dat je eerst die opdrachten inplant en maakt die het snelst af moeten zijn. Dit voorkomt een hoop stress!

 

Splits grote opdrachten op in kleinere delen

Iedereen heeft het wel eens meegemaakt: een taak die zoveel tijd en werk kostte, dat je er maar niet aan kon beginnen. Probeer daarom grote opdrachten op te splitsen in deeltaken. Hierdoor kan je jezelf er makkelijker toe zetten om toch aan die opdracht te beginnen. Daarnaast ben je met kleinere taken sneller klaar, waardoor je productiever en efficiënter werkt. 

 

Forceer jezelf niet

Sommige mensen zijn echte ochtendmensen en andere mensen hebben juist ‘s avonds een betere concentratie. Pas je planning hier op aan. Als jij geen ochtendmens bent, maak dan ook geen overvolle planning voor de ochtend. Zorg dat je de taken inplant voor dat moment van de dag dat je het meest productief bent en de hoogste concentratie hebt. 

 

Beloon jezelf

Tenslotte is het natuurlijk ook belangrijk om jezelf regelmatig te belonen voor je harde werk. Dus plan niet alleen werkzaamheden in, maar juist ook pauzes om even iets leuks te doen. Op die manier heb je iets om naar uit te kijken en kan je daarna weer met een fris hoofd beginnen aan de volgende opdracht. 

Toon resultaten